[HÍR] Szakmai beszámoló a máltai tanár továbbképzésről

Szakmai beszámoló a máltai tanár továbbképzésről
Mobilitás alapadatai
Továbbképzés címe: Developing Fluency & Improving Language Skills & Knowledge
Helyszín: ETI Malta, St. Julian’s, Málta
Időpont: 2024. július 29. – 2024. augusztus 9.
Résztvevő: Szalánczy Gábor, középiskolai tanár (Európa 2000 Gimnázium)
Fogadó intézmény: Executive Training Institute (ETI Malta)
Program: Erasmus+ KA1 projekt keretén belül – KA122 (staff mobility)
Bevezetés
A nyár folyamán 12 európás tanárkollégám mellett, nekem is lehetőségem volt részt venni egy ERASMUS+ mobilitási projekt, tanár továbbképzési kurzusában, Máltán. Az „Európa 2000 Gimnázium tanárainak idegen nyelvi, digitális-, és pedagógiai módszertanának fejlesztése angol nyelvi környezetben” címet viselő projekt keretei között tudtam fejleszteni angol nyelvi képességeimet az ETI (executive training institution) nyelviskola „Fluency & English Language Development” című továbbképzésén.
A kéthetes intenzív nyelvi képzés során a kommunikációs és egyéb kapcsolódó kompetenciák fejlesztése mellett remek kulturális, történelmi és egyéb kikapcsolódást segítő programokban vehettem részt, megismerve Málta „kincseit” és szépségét. Az ERASMUS+ programnak köszönhetően egy újabb lépést tehettünk iskolánk nemzetköziesítésének a stratégiai célja felé. Iskolánk számára új területen igyekeztünk a programmal előre lépni, és a fejlődésünket külföldön, idegen nyelvi környezetben tudtuk fejleszteni.
A képzés tanulási céljai
- angol nyelvi készségek fejlesztése (grammatikai pontosság, szókincs, kiejtés, beszédértés erősítése);
- pedagógiai készségek bővítése, különös tekintettel a nyelvtanítás módszertanára;
- multikulturális és kétnyelvű környezet megismerése (Málta kulturális öröksége);
Elsődleges cél volt, hogy az angol nyelvi ismereteim és kommunikációs készségeim fejlődjenek a képzés során. Mindezek többféle módon hatnak majd a jövőben az oktatás színvonalára és az intézményi munka minőségére.
Javítják majd a munkahelyi légkört és fejlesztik a szervezeti kultúrát, ugyanis erősíthetik az együttműködést a bilingual programban dolgozó kollégák között és ösztönzik majd a tanárok részvételét a nemzetközi pályázati programokban.
A pályázati program által megfogalmazott konkrét, és így a saját célom:
- az angol nyelvi ismereteim, kommunikációs és szakmai kompetenciák megerősítése;
- a pedagógiai-módszertani fejlesztése, jó gyakorlatok elsajátítása és beillesztése;
- egyéni és intézményi partnerségek kialakítása;
- az iskola által megfogalmazott stratégiai célok elérése, módszertanban képzett és idegen nyelvi készségekben felkészült tanárok képzése.






Képzési tevékenységek – modulok megnevezése
- témaközpontú beszélgetések a folyékonyság fejlesztése érdekében;
- nyelvtani áttekintés és szókincs bővítése;
- funkcionális nyelvhasználat a társas kommunikációban;
- kiejtési, hangsúlyozási és intonációs gyakorlatok;
- kurzusértékelés és visszacsatolás.
Eredmények és értékelés
Kimenetek:
- Nyelvi fejlődés;
- Pedagógiai módszerek és jó gyakorlatok elsajátítása;
- Személyes és szakmai beszámoló készítése;
Értékelési módszerek:
- részvételi igazolás;
- tanfolyam-értékelési kérdőív;
- prezentációs és disszeminációs tevékenységek a munkahelyen;
- önvizsgálati és külső szakmai értékelések.
Elért eredmények elismerése:
- Az elvégzett kurzusról a fogadó által adott tanúsítvány;
- Az elért tanulási eredmények megjelentése: Europass Mobility Certificate
- Az elsajátított tudás beépítése az iskolai oktatási gyakorlatba (belső képzések, bilingual programmal való együttműködés).
Elért hatások
Az angol nyelv használata be kell, hogy integrálódjon a mindennapi pedagógiai munkába. Ezt leginkább a bilingual program keretei között fogom tudni hasznosítani és a nemzetközi projektek, partnerségek kapcsán az ERASMUS+ mobilitási akkreditációs projektünk terén.
Főbb hatások, amiket sikerült a kurzus elvégzése során elérni:
- javult fog a kommunikáció „kétnyelvű” angolul beszélő kollégákkal;
- az angol nyelvű bibliográfiák, szakirodalom használatával bővíthettem a tudásomat;
- bővült a pedagógiai eszköztáram; a jó gyakorlatok megosztásában motiváltabb lettem;
- ösztönzőleg hatott a jövőbeli nemzetközi projektekben való részvételre, a partnerségek bővítésére.
Kulturális és szabadidős programok
A mobilitási program során Málta gazdag kulturális és történelmi örökségének felfedezése lehetőséget nyújtott a szakmai tapasztalatok kiegészítésére. A szigetország egyedülálló kétnyelvű környezete – angol és máltai nyelvű kulturális elemekkel – különösen inspiráló volt.
- Valletta történelmi városa: Az UNESCO Világörökség részeként számon tartott főváros építészeti remekei, mint például a Szent János-társkatedrális és a Nagymesterek Palotája, lenyűgöző betekintést nyújtottak Málta lovagrendi múltjába.
- Mdina, a „silent city”: A középkori hangulatot idéző település szűk utcái és barokk épületei autentikus történelmi élményt nyújtottak.
- Comino és Gozo szigetei: A természeti szépségek közül kiemelkedtek a tenger kék árnyalataiban tündöklő barlangok és a híres Kék Lagúna, amely tökéletes helyszín volt kikapcsolódásra.
- Helyi gasztronómia: A máltai konyha fúziós ízei – például a pastizzi és a friss tengeri fogások – hozzájárultak a sziget kulturális megismeréséhez.
- Helyi fesztiválok és rendezvények: A helyi ünnepek, különösen a falusi festa-k, betekintést nyújtottak a máltai közösségek hagyományaiba és ünnepi szokásaiba.
A kulturális programok gazdagították a mobilitás során megszerzett ismereteket, hozzájárulva a nyelvi fejlődéshez, a globális szemléletmód erősítéséhez, és inspiráló tapasztalatokkal gazdagították mind a szakmai, mind a személyes élményeket.