[HÍR]5 ország, 5 középiskola, 1 cél

The Social Service for Students
Pályázati programunk egy vegyes intézményi összetételű ERASMUS+ projekt, amely a The Social Service for Students, as a Complex Institutional Innovative Programme címet viseli. A projektben az Európa 2000 Gimnázium koordinálásában öt ország (holland, olasz, spanyol, görög és magyar) öt középiskolája és egy magyar civil szervezet, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat tervezte meg a tanulói önkéntességet erősítő, és ezzel összefüggésben a köznevelés fejlesztő programját.
A projekt témája a tanulók által végzett önkéntes tevékenységek oktatási rendszerbe történő integrálása, a service-learning módszertannak a tanulói önkéntességre történő nemzetközi adaptálása. A nemzetközi partnerség olyan iskolák bevonásával jött létre, melyeknek működő programjai, tapasztalatai, és megosztható „jó gyakorlatai” vannak a tanulói önkéntesség területén. Programunkban a tanulói önkéntes tevékenységek iskolai rendszerének kidolgozására, hatékonnyá tételére kívánunk innovatív megoldásokat kidolgozni.
Európa szerte már számos próbálkozás és kezdeményezés történt arra, hogy az iskolai önkéntesség és a közösségi szolgálat témáját felvállalja, de ezek közül nagyon kevés tudott sikeres, hosszútávú eredményt elérni, sőt a legtöbb nem lépte át az országhatárokat.
Nem egy egyedi probléma megoldására keresünk válaszokat, hanem egy európia szinten is adaptálható lehetőséget kínálunk fel projektünk eredményeivel. Egy olyan hiányt kívánunk pótolni ezzel a komplex programmal, amely a későbbiekben hasznára válna az európai, de akár az Európán kívüli köznevelés bármely résztvevőjének.
A fiatal generációk szociális érzékenysége folyamatosan gyengül, embertársaik, és kortársaik felé való közeledésük és emberi kapcsolataik a digitalizáció és az on-line térben töltött idő miatt fejlesztésre szorul, ezért pályázatunk egyik fő célkitűzése a szociális érzékenyítés, a társadalmi elfogadás és felelősségvállalás erősítése a lehető legtöbb szinten (befogadás, elfogadás, önkéntesség, közösségi szolgálat). Emellett hisszük, hogy az önként vállalt szociális jellegű tevékenységek fejlesztő, nevelő hatással bírnak, mely aktivitások összekapcsolhatóak az iskola pedagógiai munkájával és beépíthetőek a tanítási-tanulási folyamatok közé is.
Ezek hátterében, projektünkben a nemzeti szintű, egyedi „jó gyakorlatoknak” a megismeréséből és megosztásából kiindulva olyan szellemi termékeket kívánunk fejleszteni a tanulói önkéntesség területén, melyek egy komplex intézményi innovációt tudnak kínálni, lehetőséget teremtve alkalmazóinak a módszertani, és szemléletbéli fejlődésre.
Projektünkben öt szellemi termék fejlesztését vállalták. Célunk volt, hogy a tervezett szellemi termékeink egy komplex, egymást kiegészítő rendszert alkossanak, ugyanakkor szükség és igény szerint önállóan is alkalmazhatóak legyenek.
A projektben fejlesztett szellemi termékekeink:
Szellemi termék 1. – Iskolai útmutató – kalauz a tanulói önkéntesség intézményi szintű bevezetéséhez
Ez az innováció egy olyan komplex intézményi útmutató a tanulói önkénteskedés / közösségi szolgálat oktatásba történő bevezetésével kapcsolatosan, amely támogatást és segítséget nyújt bármely európai középfokú oktatási intézmény számára, aki fontosnak érzi, hogy tanulói számára erősítse a szociális kompetenciákat, kiemelten kezeli az érzékenyítést és a társadalmi elfogadás kérdését.
Az útmutató megadja a tanulók körében bevezetni kívánt közösségi szolgálati program kereteit, alapfogalmait, adminisztrációs ajánlásait és azokat az alapvető tevékenységeket (lépésről-lépésre) amelyek szükségesek a rendszer hatékony működtetéséhez. Emellett a program szervezeti kereteit is kijelöli, a szükséges erőforrások, és mindezek irányításához szükséges projektmenedzsment meghatározásával.
Szellemi termék 2. – Tanári kézikönyv – pedagógiai és módszertani segédanyagok
Ez a szellemi termék az intézményen belüli pedagógiai munka oktatási segédanyaga, amely tartalmazza a bevezetés és a működtetés módszertanát, a pedagógiai attitűdöt és elvárásokat, illetve számos eszközt és példát mutat a tanároknak arra vonatkozólag, hogy hogyan tudják összekapcsolni az iskolán kívüli önkéntes tanulói aktivitásokat az iskolán belüli oktató-nevelő munkával. Tanári óratervek, óravázlatok, tanmenetek jellenek meg benne korosztályokra és tevékenységi körökre lebontva, az önkéntesség ill. a közösségi szolgálat érintett területeire fókuszálva úgy, hogy oktatási szempontból feldolgozható témákat jelenít meg.
A kézikönyv ajánlásokat fogalmaz meg a lehetséges felhasználási területek irányában, és támogatást nyújt bármely oktató-nevelő munkát végző pedagógus irányában, aki fontosnak érzi a közösségi tevékenységek erősítését, illetve az azon keresztül érintett témák feldolgozását. Megjelennek benne a szakórai kapcsolódások, illetve és módszertani ötletek és „jó gyakorlatok” gyűjteménye, továbbá a szükséges pedagógiai eszköztár kijelölései. Emellett a szolgálat során „tanult” és a tapasztalatokat rendszerező feladatbank is fontos részét képezik ennek a terméknek, melyek nagy részét digitális formában is szeretnénk adaptálhatóvá tenni, így azok megjelennének a digitális innovációnk részeként is.
Szellemi termék 3. – Tanulói, on-line önkénteskezelő felület és digitális projekt platform (weboldal)
A Social Service for Schools ERASMUS+ projekt adta lehetőségként egy olyan átfogó weboldalt fejlesztettünk, mely nem csak segít tájékozódni a közösségi szolgálati, önkéntes tevékenységek között, de számon is tudja tartani az adott önkéntesek munkával töltött tevékenységeit és idejét.
A Social Service for Schools webfelület egyszerre ad otthont diákoknak, oktatási intézményeknek és fogadóhelyeknek. Az alapelv egy könnyen átlátható adminisztrációt segíthető platform létrehozása, ahol az intézmény folyamatosan ráláthat diákjainak önkéntes munkáira, aktivitásaira. Az oldal megkönnyíti és felgyorsítja az önkéntes és a fogadóhely közötti kommunikációt.
Minden olyan szociális szervezet, mely külső önkéntesek, főként középiskolások bevonásával foglalkoznak és a kötelező közösségi szolgálatot adminisztrálhatják, egy regisztrációt követően felkerülhet a felületre, így az oldal a fogadóhelyek adatbázisaként is szolgál.
Szellemi termék 4. – Képzési tematika és tréninganyagok – önkéntes diákmentoroknak, diáksegítő mentortanároknak és fogadó szervezetek képviselőinek
A tréninganyagok feladata, hogy biztosítson a célcsoportok számára (diák, tanár, fogadó szervezet szakemberei) egy olyan képzési programot mely a segítés különböző (fizikai, lelki, és szociális) aspektusaira felhívja a figyelmet a középiskolákban meginduló ifjúsági segítő képzéssel, melynek része lehet az elsősegélynyújtás, egy élménypedagógiára építő, ifjúsági, kortárs vezetőképzés, és egy komplex társadalmi érzékenyítő tréning.
A szellemi termék megvalósítása során kidolgozásra kerül az ifjúsági önkéntes képzés tartalma, sor kerül ifjúsági önkéntes menedzsment képzésre, illetve a folyamatban bevont szakemberek kompetenciafejlesztésére. Előbbi képzés a fiatalok önkéntesség felé fordulásának elősegítéséhez szükséges, utóbbi pedig a már önkéntes segítőként tevékenykedő fiatalok megtartásához. Mindezek a sikeres önkéntes tevékenység megvalósításához, és a programok szakszerű lebonyolításához elengedhetetlenek.
Szellemi termék 5. – Minőségbiztosítási standard, önkéntes tanulókat fogadó szervezetek értékelő rendszere
Ez egy önmagát szabályozó rendszer kialakítását kívánja megoldani, amely a felvethető szabályozási kérdésekre önkéntes választ ad a fogadó szervezetek részéről. Olyan szervezetek közötti együttműködést kívántunk létrehozni, amelyben a hasonlóan gondolkodó szervezetek alkothatnak modellt. A modell viszont bővíthető, és egy hálózattá fejlesztve egyszerre szólítja meg a diákokat, szüleiket és az iskolákat, kínálva számukra garanciákat.
A rendszer fejlesztésének tehát a lényege, hogy a közösségi szolgálatban meglévő szervezeti hiányosságokra egy közösségi válasz szülessen, amelynek eredményeképpen egy minőségbiztosítási és önszabályozó hálózat épüljön. Hosszú távon olyan szervezeti közösség felépítését jelenti, amely biztonságos és minőségi környezetet garantál a hálózatban lévő szervezetekkel való együttműködésben a diákok, szülők és iskolák számára.
Szalánczy Gábor
projektmenedzser – pályázati felelős


