[HÍR] Beszámoló – Las Palmas

Beszámoló - Las Palmas - IES El Batán
2025.04.07-2025.04.11.
Las Palmas, IES El Batán
Papp András
Lehetőségem volt Szalánczy Gábor pályázati felelőssel egy hetet tölteni Gran Canarián, Las Palmasban, ahol az Erasmus+ program keretében látogattunk meg egy helyi középiskolát, az IES El Batánt.
Az iskolában eltöltött szakmai órák után kocsit béreltünk, és minden nap felfedeztük a sziget egy-egy különleges részét. Földrajztanárként számomra ez nemcsak kikapcsolódás volt, hanem egy igazi „terepgyakorlat” is. Rengeteg természeti formakincset láthattam testközelből, amit biztosan be fogok építeni a földrajzóráimba. Hiszen egészen más élmény úgy beszélni például vulkáni formákról, hogy saját szememmel láttam a Pico de las Nieves sziklás csúcsait vagy Agüimes lenyűgöző kanyonját.
Fontosnak tartottuk, hogy ne csak a tájat, hanem a sziget kulturális értékeit is megismerjük. Bejártuk Teror hangulatos, történelmi utcáit, meglátogattuk Arucas híres templomát, sétáltunk Mogán festői kikötőjében és felfedeztük Agaete vadregényes partszakaszát. Természetesen nem maradhattak ki a sziget csodás tengerpartjai sem. Minden nap új arcát mutatta az óceán.
A helyi gasztronómiát is felfedeztük. Megkóstoltuk a kanári specialitásokat, mint a papas arrugadas (sós héjában főtt krumpli mojo szósszal), a friss tengeri halakat vagy a helyi sajtokat.
Ez az egy hét nemcsak szakmailag, hanem emberileg is maradandó élmény marad számomra. Hiszem, hogy tanárként nemcsak a tantermekből lehet inspirációt meríteni, hanem abból is, ha megismerjük a világot, amiben élünk.
IES El Batán
Az IES El Batán egy barátságos, állami fenntartású középiskola Las Palmas városában, Gran Canarián. Az iskola mérete pont ideális ahhoz, hogy a diákok és tanárok között közvetlen, családias légkör alakuljon ki. Jelenleg közel 300 diák tanul az intézményben, akiket egy elkötelezett, körülbelül 40 fős tanári kar támogat a mindennapokban. A vezetőséget egy háromfős csapat alkotja: az igazgatónő, egy igazgatóhelyettes és egy csapatvezető.
Az iskolában a spanyol oktatási rendszernek megfelelően többféle képzés zajlik. A diákok részt vesznek a kötelező középfokú oktatásban (ESO), de az iskola kínálatában szerepel az érettségire (Bachillerato) felkészítő képzés is, három irányban: művészetek, természettudományok és technológia, valamint humán és társadalomtudományok. Emellett lehetőség van alapfokú szakképzésre is, főként a sport és testmozgás területén.
A diákok a kötelező tantárgyakon túl többféle specializáció közül választhatnak, különösen az érettségi (Bachillerato) szakaszában. Kreatív tantárgyak, mint a zene, a digitális média (pl. podcast készítés) vagy a vállalkozói ismeretek, szintén helyet kapnak a tanrendben
Infrastruktúra az iskolában
Az épület maga nem új, de jól karbantartott. A terek funkcionálisan vannak kihasználva. A tantermek felszereltsége alapvetően egyszerű, de praktikus – minden adott, ami a hatékony tanításhoz szükséges. Két informatika terem is rendelkezésre áll, ahol a diákok rendszeresen használják az iskolai laptopokat. Bár külön modern „labor” nincs, a meglévő tereket rugalmasan és kreatívan használják fel – például a podcast órát is egy átalakított teremben tartották meg.
Ami igazán lenyűgözött, az az iskola sportlétesítményeinek elhelyezkedése és hangulata. Az épületben található egy kisebb tornacsarnok, ahol a diákoknak judo oktatás is van – nem is akármilyen szinten, hiszen több győztes serleggel büszkélkedhetnek ezen a téren. Az iskola mellett egy beton kézilabda- és röplabdapálya található, mögötte pedig egy normál méretű műfüves focipálya lelátóval.
Mindez a hegytetőn, csodálatos óceáni kilátással – olyan környezetben, ami tényleg inspiráló, akár egy testnevelés óráról, akár egy szünetről van szó. Nem mindennapi élmény ilyen panorámában tölteni a mindennapokat. A diákok pedig természetesen élnek is a szabadtéri lehetőségekkel.
Az IES El Batán hangulata
Az iskola hangulata már az első nap magával ragadott. Érezhető volt, hogy itt valóban fontos az egyenlőség, az elfogadás és a közvetlen, támogató légkör. A tanárok és a diákok kapcsolata barátságos, de megvan a kölcsönös tisztelet is. A tanárok nemcsak tanítanak, hanem valóban jelen vannak a diákok mindennapi életében, támogatják őket, figyelnek rájuk.
A látogatásunk első napján az igazgatónő személyesen mutatta be nekünk az iskolát. Ez számomra már önmagában sokat elárult a hozzáállásáról és az intézmény szellemiségéről.
Nagyon nyitottan és lelkesen mesélt az iskola működéséről, céljairól, és különösen a diákokat érintő programokról. Így már az elejétől kezdve éreztem, hogy ez az intézmény valóban a közösségért dolgozik.
Wellbeing
Az igazgatónő vezetésével az iskola részt vesz az “Equal Interpares” nevű projektben, amely a csapatmunkát és az egyenlőség értékét helyezi középpontba. Már az első napokban érezhető volt, hogy ezek nemcsak szlogenek – valóban áthatják a mindennapokat.
Az egyik legkülönlegesebb dolog számomra az volt, hogy milyen tudatosan építik a diákok jóllétét (wellbeing) célzó rendszert.
Ez nemcsak egy-egy órán vagy projekten jelent meg, hanem egy komplex programon keresztül, amelynek több eleme is nagyon elgondolkodtatott:
- Mediációs programokat működtetnek, ahol a konfliktusokat békés úton, párbeszéddel oldják meg.
- Van egy 12 éve működő zaklatás elleni protokoll, ami az egész iskolai közösség biztonságérzetét szolgálja.
- Használják a helyreállító igazságszolgáltatás elveit is – ez számomra különösen izgalmas, mert nálunk ez még nem annyira elterjedt.
- A diákokat valóban aktívan bevonják: vannak diákbizottságok, amelyek önállóan dolgoznak, például a mediáció vagy az egyenlőség témáján.
- Rendszeresen szerveznek vers- és zenei maratonokat, az osztályok pedig néha egymást tanítják – ez fantasztikus közösségépítő lehetőség.
- Nagyon tetszett a kortárs segítő program, amelyben a diákok érzelmi támogatást nyújtanak egymásnak – ezt örömmel látnám otthon is működni.
Az igazgatónő nemcsak bemutatta a programokat, hanem sok személyes történeten keresztül érzékeltette, mennyire hisz ezekben az értékekben. Ez számomra nagyon hitelessé tette az egészet. Nemcsak „fentről jön” az irányítás, hanem ő maga is aktívan jelen van a mindennapokban.
Kihívások az iskola életében
A legnagyobb kihívás itt is az, ami sok más iskolában: hogyan lehet folyamatosan fenntartani ezeket a programokat, és hogyan lehet még több lehetőséget biztosítani a diákoknak. Az iskolai közösség sokszínű: a tanulók körülbelül 20%-a migráns háttérrel érkezik, Latin-Amerikából, Afrikából vagy például Olaszországból. Jelenleg 21 afrikai származású diák tanul itt. Külön programot nem működtetnek számukra, de a befogadás természetes része a hétköznapoknak.
A szülőkkel való kapcsolattartás terén is vannak kihívások, ezért is különösen fontos számukra a Wellbeing program megerősítése. A szülők bevonása nem könnyű, de a közelmúltban elkezdtek egy szülői munkaközösséget kialakítani – ez remélhetőleg tovább erősíti majd az iskolai közösséget.
Elismerés
Az iskola törekvéseit nemcsak a helyi közösség ismeri el: a kanári kormányzat és az UNICEF is elismerésben részesítette a Wellbeing programot. Az IES El Batán a második iskola a szigeteken, amely megkapta ezt az elismerést – és ezt a mindennapok alapján teljesen megérdemelten.
Digitális oktatás
Digitális téren is látható, hogy lépést tartanak a korral: a diákok rendszeresen használnak iskolai laptopokat, amelyeket kulcsra zárható szekrényből vesznek elő, majd visszahelyeznek. Két informatika terem áll rendelkezésre, a tanulók pedig Google Classroomon keresztül dolgoznak, amit magabiztosan kezelnek. Az intézmény részt vesz a Future Classroom nevű programban is, amely a jövő tantermeit modellezi. Érdekesség, hogy a spanyol szabályozás szerint a mobiltelefonok használata tilos az órákon, kivéve ha egy nem kötelező tanórai tevékenységhez kapcsolódik – és ezt a szabályt be is tartják. Érdekes tapasztalat volt számomra, hogy a diákok a szünetekben nem használták a mobiltelefonjaikat, itt viszont teljesen természetes volt, hogy inkább egymással beszélgettek vagy az udvaron töltötték az időt.
Demokratikus szemlélet
A spanyol közoktatás erőssége számomra egyértelműen a demokratikus szemlélet, és az, hogy az állami iskolák is magas színvonalú, erős alapokat adó képzést nyújtanak. Emellett az is tetszett, hogy az iskolában számos délutáni kurzust kínálnak, amelyeket a kormány vagy külső partnerek (például bankok) finanszíroznak – ezek főként a hátrányos helyzetű tanulók támogatását szolgálják, és a tanároknak is plusz juttatást jelentenek.
Iskolai mindennapok
Az órák 8:30-kor kezdődtek, és 60 percesek voltak. Minden órát egy 15 perces szünet követett, ami lehetőséget adott a diákoknak a pihenésre, beszélgetésre. Az ebédszünet valamivel hosszabb volt, ekkor az iskolai büfé is nyitva állt a diákok számára.
Az ebédszünet után egy igazán pozitív és példamutató jelenetet láthattam: a diákok saját maguk takarították ki a közösségi tereket.
Teljesen természetesen, külön felszólítás nélkül fogtak hozzá, hogy rendbe tegyék az udvart és a közös helyiségeket.
Jó volt látni, hogy az iskolában ennyire tudatosan nevelik a diákokat a felelősségvállalásra és a környezetük iránti odafigyelésre. Ez a szemlélet – hogy a közösségi terek tisztasága közös ügy, és nem csak a személyzet feladata – szerintem sok iskolában követendő példa lehetne.
Ez a tapasztalat számomra megerősítette, hogy a nevelés nem csak a tanórákon történik, hanem az ilyen apró, de jelentőségteljes mindennapi rutinokban is rejlik.
A tanárok a szünetekben a tanáriban, egy nagy közös asztal köré gyűlve beszélték meg a napi dolgokat – legyen szó problémákról, örömökről vagy éppen hétköznapi témákról. Nagyon jó érzés volt, hogy minket is bevontak a beszélgetésekbe, így testközelből tapasztalhattam meg, milyen támogató a kollégák közötti légkör. Ebben sokat segített egy nyugdíjas angol tanár, aki lelkesen fordított nekünk, hogy mindenből értsünk is valamit.
Human Library (Emberi Könyvtár)
Részt vehettünk egy különleges iskolai programon is, a Human Library (Emberi Könyvtár) eseményen. Ide négy hölgyet hívtak meg, akik különböző szakmákat képviseltek, és a diákoknak meséltek a munkájukról, életükről. A diákok 10 percenként váltották az előadókat, így mindenkinek lehetősége volt több élettörténetet, pályaképet megismerni. Az egyik előadóval sikerült kicsit hosszabban is beszélgetnem – kiderült, hogy korábban politikus és ügyvéd volt, és éppen pár nappal korábban járt Budapesten. Különösen érdekes volt számomra ez a párhuzam, hiszen ez a program nagyon hasonlít a mi iskolánkban szervezett Boomer Börzére, ahol szintén a pályaorientáció kapja a főszerepet.
Ez a program is jól mutatta, mennyire fontos szerepet kap az iskolában a diákok életre való felkészítése, a nyitottság és a személyes példák ereje.
Vállalkozói ismeretek
Az egyik legérdekesebb élményem a vállalkozói ismeretek órán volt. Kifejezetten tetszett, hogy a diákok nemcsak elméleti szinten tanultak a vállalkozásokról, hanem helyi vállalkozásokat vettek számba, interjúkat készítettek, és ezekből állítottak össze egy saját katalógust. Ez a gyakorlatorientált megközelítés nagyon inspiráló volt számomra, hiszen a diákok így valódi kapcsolatot alakítottak ki a környezetükkel, és közben hasznos gyakorlati tapasztalatokat is szereztek. Biztos vagyok benne, hogy ezt az ötletet otthon is szeretném valamilyen formában beépíteni a munkámba.
Külön öröm volt számomra, hogy ezen az órán én is aktívan bekapcsolódhattam a munkába: a diákoknak segítettem néhány Canva-trükk elsajátításában, hogy még látványosabb és profibb legyen a vállalkozásukat bemutató anyaguk. Nagyon nyitottak és érdeklődőek voltak, gyorsan tanultak, és jó érzés volt látni, hogy pár apró tipp mekkora lendületet adott nekik a kreatív munkához.
Ez az óra tökéletes példája volt annak, hogyan lehet a digitális eszközöket és a valós életből vett feladatokat ötvözni úgy, hogy a diákok motiváltak maradjanak, és közben valódi kompetenciákat fejlesszenek.
A tanórákon sokféle pedagógiai módszert láttam: csoportmunka, páros feladatok, gyakorlati alkalmazás, kreatív projektek. Az énekórán például a zeneelméletet nemcsak magyarázták, hanem azonnal gyakorlatba is ültették a xilofonokkal. A matekórán a kézzelfogható műanyag formák segítették a diákokat a geometriai fogalmak megértésében.
Digitális eszközhasználat
A digitális eszközhasználat szerves része volt az oktatásnak. A diákok rendszeresen használták az iskolai laptopokat, főként kutatáshoz, prezentációkészítéshez vagy kreatív feladatokhoz (pl. a podcast órán). A diákok a laptopokat csak az adott órára kapták meg, egy zárható szekrényből vették ki őket, majd a foglalkozás végén vissza is tették. Ez a rendszer jól működött, hiszen így a digitális eszközhasználat tudatos keretek között maradt. Az órákon a Google Classroom volt a fő platform, amit a diákok magabiztosan, rutinosan használtak. Láthatóan nem jelentett számukra kihívást a digitális környezet kezelése.
A legnagyobb újdonság számomra az volt, hogy az oktatásban mennyire természetesen jelenik meg az alternatív, nem hagyományos megközelítés. Legyen szó a diákok önálló munkájáról, a vállalkozói projektről vagy akár a történelmi rekonstrukcióról az iskola kertjében – itt tényleg érvényesül a „learning by doing” szemlélet.
Tanárképző központ – ahol a jövő pedagógusai fejlődnek
A látogatásunk egyik fénypontja az IES El Batán tanárképző központjának megismerése volt. Már a bejáratnál barátságos légkör fogadott, a falakat színes, modern graffitik díszítették, amelyek rögtön jelezték, hogy itt kreatív és nyitott gondolkodású közösség dolgozik.
Az igazgatónő itt is személyesen vezetett körbe minket, bemutatva azokat a lehetőségeket, amelyeket a pedagógusok számára kínálnak. Az ingyenes képzések széles palettájából a tanárok szabadon választhatnak, legyen szó digitális kompetenciafejlesztésről, projektalapú tanításról vagy éppen 3D nyomtatásról.
Lenyűgözött a technológiai felszereltség: több 3D nyomtató, egy hatalmas lézervágó, interaktív táblákkal felszerelt tantermek és egy úgynevezett „projekt aréna”, ahol a tanárok csapatban dolgozhatnak saját fejlesztéseiken. A könyvtár nemcsak csendes olvasásra szolgált, hanem valódi közösségi térként is funkcionált.
Külön mosolyt csalt az arcomra a kis „múzeum”, ahol régi oktatástechnikai eszközöket állítottak ki – floppy lemezek, írásvetítő, régi számítógépek. Jó volt látni, hogy itt tisztelik a múltat, miközben a jövőre készülnek.
A videószoba modern eszközökkel volt felszerelve, ahol a tanárok oktatási anyagokat rögzíthettek, vághattak. A látogatás végén pedig nem hagyhattam ki a híres tükröt, amelyen a Times magazin címlapja jelent meg „Az év tanára” felirattal. Ez egy humoros, mégis motiváló részlet, ami jól jellemezte az egész központ szellemiségét.
Hazahozott ötletek és inspirációk
Ez az egy hét rengeteg új gondolatot indított el bennem. Néhány konkrét ötlet, amit mindenképpen szeretnék megvalósítani:
- Csatlakozás az UNICEF iskolai programjához, hogy mi is aktívabban foglalkozzunk a diákok jólétével.
- Az iskolai környezet praktikusabb kihasználása, például mobil szekrények bevezetése.
- A folyosók, közösségi terek színesebbé tétele, hogy barátságosabb légkört teremtsünk.
- A diákönkormányzatnak nagyobb önállóságot adni, bevonni őket több döntésbe.
- Tudatosabb egyenlőség- és elfogadásközpontú szemlélet építése.
- A pedagógiai asszisztensek szerepének átgondolása, mert láttam, milyen hatékony támogatást tudnak nyújtani.
Zárás
Ez a mobilitás nemcsak szakmai fejlődést jelentett számomra, hanem új szemléletet, kapcsolatokat és rengeteg inspirációt is hozott. Különösen értékes volt testközelből látni, hogyan működik egy olyan iskola, ahol a közösségépítés, a diákok jóléte és az innováció kéz a kézben jár.
Úgy gondolom, hogy az IES El Batán tökéletes helyszín lenne arra, hogy a jövőben diákokat is küldhessünk ide. Főleg a spanyolt tanulók számára lenne hatalmas lehetőség, ha az első félév után betekintést nyerhetnének egy ilyen befogadó közösség életébe.
Ezúton szeretném megköszönni mindazoknak, akik hozzájárultak ehhez a felejthetetlen élményhez:
- Külön köszönet az Erasmus+ koordinátornak, aki végig támogatott minket, segített eligazodni az iskola és a város mindennapjaiban, és még Arucasba is elvitt bennünket, hogy jobban megismerhessük a helyi kultúrát.
- Hálás vagyok az igazgatónőnek, aki nyitottságával és elhivatottságával lehetővé tette számunkra, hogy ennyire mélyrehatóan betekinthessünk az iskola életébe.
- Végül, de nem utolsósorban szeretném megköszönni az énektanárnőnek azt a szenvedélyt és lelkesedést, amit a diákjaival való kapcsolatában láttam! Számomra igazi inspiráció volt.
A látogatásunk során lehetőségünk volt megismerni az IES El Batán tanárképző központját is, amely számos inspiráló és korszerű megoldással szolgál a pedagógusok számára. Az intézmény igazgatónője személyesen fogadott bennünket, és részletesen bemutatta a központ működését és kínálatát.
Köszönöm, hogy részese lehettem ennek az útnak! Bízom benne, hogy ez a kapcsolat a jövőben is folytatódik, és más kollégák, sőt diákok is átélhetik ezt a különleges élményt.







