[HÍR] Szakmai beszámoló – Mesterséges intelligencia az oktatásban

Szakmai beszámoló – Mesterséges intelligencia az oktatásban
Erasmus+ képzés, Córdoba, 2025
Bevezetés
2025. június 30-án kezdődött meg az Európa 2000 Gimnázium Erasmus+ akkreditációs programjának következő mérföldköve. A spanyolországi Córdoba városában, rendkívüli nyári hőségben – ahol a hőmérséklet elérte a 46 °C-ot is – vettünk részt a „Mesterséges intelligencia az oktatásban” című nemzetközi továbbképzésen. A program középpontjában az MI (AI) oktatási alkalmazása, aktuális lehetőségei és kihívásai álltak.
A képzés tartalma és főbb elemei
A képzés során áttekintettük a mesterséges intelligencia történetét, majd részletesen foglalkoztunk a 2024–25-ös év legújabb, leglátványosabb eredményeivel és gyakorlati alkalmazásaival. Online példákon keresztül megtekinthettük automatizált gyártási folyamatokat, MI-vezérelt média- és hírszolgáltató stúdiókat, valamint értekezletek rögzítésére, feladatok automatikus elkészítésére és végrehajtásának nyomon követésére szolgáló digitális eszközöket.
A résztvevők megismerkedhettek jelentős nyelvi modellekkel (ChatGPT, Gemini, Claude), illetve MI‑alapú platformokkal is. Egyértelművé vált, hogy a legtöbb fejlett szolgáltatás előfizetéshez kötött, és a piac rendkívül gyorsan változik. Ez fejlesztői és felhasználói oldalról is kihívást jelent.
Fontos rész volt a SafeExamBrowser alkalmazásának megismerése, amely az online vizsgáztatásban kínál biztonságos, kontrollált környezetet.
Ez a böngésző kizárja a külső oldalakhoz, programokhoz való hozzáférést, rögzíti a vizsgázó munkamenetét, és csak a szükséges felületek érhetők el.
A képzés során bemutatták a Canva és a Genially oktatási célú használatát, amelyekkel modern, látványos tananyagokat, óraterveket, prezentációkat hoztunk létre. Külön figyelmet kaptak a kép, hang vagy videó szöveges utasítás alapján történő előállítására szolgáló korszerű eszközök:
- Dall‑E (egyedi képgenerálás)
- Leonardo.ai (kreatív, részletgazdag képek)
- HeyGen (MI-alapú videókészítés avatárból)
- ElevenLabs (természetes hanggenerálás több nyelven)
A mesterséges intelligencia alkalmazása az oktatásban
A program kiemelten foglalkozott azzal, hogy az MI hogyan illeszthető be hatékonyan a pedagógiai gyakorlatba, és milyen buktatói lehetnek a túlzott vagy átgondolatlan használatnak. Pozitív példa volt az MI‑támogatott óratervezés, az adaptív tanulási platformok, a valós idejű visszajelző rendszerek alkalmazása, amelyek elősegítik a differenciált tanulást és növelik a tanulói aktivitást.
Ugyanakkor fontos tapasztalat, hogy ha a diákok MI-t használva, de saját megértés nélkül végzik el feladataikat, az gyengítheti a tanulás eredményességét. Jó gyakorlat volt, amikor a ChatGPT segítségével olvasmány‑feldolgozó feladatokat készítettünk eltérő képességű tanulócsoportoknak.
Változásmenedzsment és szervezeti bevezetés
A mesterséges intelligencia bevezetése az iskolai életben komoly szervezeti és szemléletbeli átalakulást kíván. A sikeres átmenet feltétele a bizalomra épülő légkör, a tanári együttműködés, a tapasztalatok rendszeres megosztása (pl. „MI‑ebédklub” szervezése), valamint az innováció támogatása.
Személyes megvalósítási tervek
A képzés záró szakaszában minden résztvevő elkészítette saját egyéni ütemtervét az MI tanítási gyakorlatba történő beépítésére. A tervek között rövid távú célok (pl. egy MI-eszköz kipróbálása a következő órán), közép- és hosszú távú fejlesztési lépések (tematikus egységek MI-támogatású átdolgozása, kollégák mentorálása) is szerepeltek.
Kulturális programok
A szakmai tartalom mellett lehetőségünk nyílt Córdoba, Granada és Sevilla kulturális nevezetességeinek megismerésére is.
Javaslatok (kiemelten)
– SafeExamBrowser alkalmazása az iskolai vizsgáztatás során
– Saját MI-alapú eszközök (pl. GPT-k, ügynökök) fejlesztése, használata a tanárok körében
– Az AI-ügynökök (pl. Manus.mi) megismerése és gyakorlati alkalmazása
– Rendszeres tapasztalatmegosztó fórumok (pl. MI-ebédklub) szervezése
– Támogató, innovációra nyitott szervezeti kultúra kialakítása
Köszönet az Európai Uniónak és az Európa 2000 Gimnáziumnak, hogy lehetőséget biztosítottak a szakmai fejlődésre.




