[HÍR] Diákcsoportos tanulmányi kirándulás Amersfoortban

Diákcsoportos tanulmányi kirándulás Amersfoortban
Kísérőtanári beszámoló a hollandiai cserediák programról
Áprilisban lehetőségem nyílt Hollandiában tölteni egy hetet egy cserediák programban, mint kísérőtanár. Az utazás során nemcsak új helyeket fedeztem fel, hanem betekintést nyertem a holland kultúrába és oktatási rendszerbe is. Ez az egy hét rengeteg élményt és tapasztalatot adott számomra, amelyekről szeretnék részletesebben beszámolni.
Különleges atmoszféra
Már az érkezéskor megfogott az ország különleges atmoszférája. Hollandia rendezett, tiszta, minden részletében átgondolt és szervezett környezettel és infrastruktúrával rendelkező ország. A csatornák, a színes, keskeny házak és a biciklis kultúra rögtön sajátos hangulatot kölcsönöznek a régiónak. A hét folyamán több városban is jártunk, így Utrechtben és Amszterdamban is, illetve ellátogattunk talán a leghíresebb hollandiai gáthoz, a Maeslantkering-hez. A gát monumentális méretei és a mögötte rejlő mérnöki tudás mély benyomást gyakorolt rám, hiszen lenyűgöző volt látni, hogy a hollandok évszázadok óta képesek együtt élni a vízzel, és saját előnyükre fordítják a természeti kihívásokat.
Utrecht: élettel teli nyugalom
Utrecht különösen megfogott nyugodt, mégis élettel teli hangulatával. A történelmi belváros utcáin sétálva az ember úgy érezte, mintha megállt volna az idő: a csatornák partján kávézók, kis üzletek, biciklik voltak mindenütt. Utrechtben volt alkalmam ellátogatni a Nemzeti Galériába, ahol a kiállított műalkotások révén nemcsak a holland festészet klasszikusait ismerhettem meg közelebbről, hanem betekintést kaptam a kultúra és művészet történetének különböző korszakaiba is. Másfelől sikerült „megmásznom” Hollandia legmagasabb templomtornyát, az utrechti Dóm-tornyot, amely 112,32 méter magas.
Kulturális sokszínűség
Amszterdam egészen más arcát mutatta. A nagyvárosi nyüzsgés, a zsúfolt utcák és a kulturális sokszínűség különleges kontrasztot jelentett Utrecht békésebb hangulatával szemben. Itt is nagyokat sétáltam: élveztem a csatornák partján sorakozó házak látványát, a tömegben hömpölygő bicikliseket és az állandó pezsgést.
Az utazás egyik fénypontja volt, hogy ellátogattunk a Van Gogh Múzeumba.
A festő életművének bemutatása rendkívüli élményt nyújtott mindannyiunk számára.
Közvetlenség az iskolában
A kulturális élmények mellett különleges tapasztalatot jelentett számomra a holland iskolarendszer megismerése is. Megfigyelhettük a tanítás menetét és a tanár-diák kapcsolatokat.
Ami rögtön feltűnt, az a közvetlenség és az, hogy a diákok mennyire bátran és őszintén fejezik ki a gondolataikat.
A tanárok nem a szigorú fegyelmet tartják elsődlegesnek, hanem sokkal inkább partneri viszonyban vannak a tanulókkal. Nagy hangsúlyt fektetnek az önállóságra, a kreatív feladatokra és a projektalapú tanulásra. Úgy éreztem, hogy a diákok számára a tanulás nem csupán kötelesség, hanem valódi lehetőség önmaguk megismerésére és kibontakoztatására.
Szakmai fejlődés és személyes élmények
Az egy hét során szerzett élmények összessége egyaránt volt szakmailag hasznos és személyesen gazdagító. A természet és a technika találkozása a gátaknál, a művészet időtlen szépsége a galériákban, a városok nyüzsgése és nyugalma, valamint az iskolarendszer inspiráló példái mind hozzájárultak ahhoz, hogy ez az utazás maradandó emlék maradjon számomra.
Hálás vagyok, hogy részt vehettem ebben a cserediák programban. Az itt szerzett tapasztalatok nemcsak a tanári munkámat gazdagítják, hanem emberileg is sokat adtak. Biztos vagyok benne, hogy a jövőben is meríteni tudok majd ebből az élményből, és remélem, egyszer még visszatérhetek Hollandiába, hogy újra átélhessem mindazt, amit ez az ország nyújtani tud.
Horváth Anna – kísérőtanár




