[HÍR] Merre tovább? Így tervezik a jövőjüket az Európa 2000 Gimnázium diákjai

Így tervezik a jövőjüket az Európa 2000 Gimnázium diákjai
Magabiztos jövőtervezés
Az Európa 2000 Gimnázium legfrissebb pályaorientációs felmérése szerint a diákok többsége tudatosan alakítja jövőjét. A kutatásban részt vevő 142 fő közül 88% határozottan tervezi a felsőoktatásban való továbbtanulást, csupán 3% nem tervezi, és 9% még bizonytalan a pályaválasztást illetően. A vizsgálat a 11. és 12. évfolyamosokra koncentrált, és arra is rávilágított, hogy a továbbtanulási döntés viszonylag korán megszületik. A diákok 74%-a már a 9. évfolyamon elhatározta, hogy felsőoktatásban folytatja tanulmányait, 11%-uk a 10. évfolyamon, további 11%-uk a 11. évfolyamon hozta meg döntését, míg csupán 3% várta meg a 12. évfolyamot a végső elhatározáshoz.
Szakirányok és érdeklődési trendek
Mindkét évfolyamon a gazdaságtudományok a legnépszerűbbek. A 11. évfolyamban 22%, a 12.-ben 20% választaná ezt a területet. Érdekesség, hogy a „még nem döntött” kategória aránya nőtt az idősebb évfolyamban: 11. évfolyamban 14%, 12.-ben 17%. A jogi pályák iránti érdeklődés csökkent (11. évfolyam 15%, 12. évfolyamon 8%), miközben a társadalomtudományok (11%-ról 12%-ra) és a művészettudományok (8%-ról 12%-ra) népszerűsége nőtt.
A műszaki területek iránti érdeklődés csökkent 11%-ról 8%-ra, az orvostudomány iránti viszont nőtt 4%-ról 8%-ra. A bölcsészet és informatika területei enyhe csökkenést vagy stagnálást mutatnak. A bölcsészet 6%-ról 5%-ra, az informatika 6%-ról 4%-ra csökkent. Az államtudományok és természettudományok népszerűsége stabil, 3–4% között mozog. Az agrárszakok mindkét évfolyamban minimális érdeklődést kaptak (1%). Összességében elmondható, hogy a 12. évfolyamban nőtt a bizonytalan diákok aránya, csökkent a jogi és műszaki irányok népszerűsége, miközben nőtt a társadalom- és művészettudományok, valamint az orvostudomány iránti érdeklődés.
Döntés és tájékozódás
A diákok többsége még bizonytalan az egyetem- és a szakválasztást illetően. 37% két terület között vacillál, és 23% még keresi az irányt. 22% már biztos abban, melyik szakra jelentkezik, míg 19% ismeri a választott területet, de a konkrét szakot még nem döntötte el. A felmérés arra is rávilágított, hogy a diákok a döntéseiket elsősorban személyes tapasztalatok és közvetlen kapcsolatok alapján hozzák meg. A család 22%-nak, a barátok 18%-nak a legfontosabb információforrást jelentik. Egyetemi weboldalak 11%-nál, hallgatói beszámolók és diplomázott hallgatók 10%-nál segítik a döntést, a felvi.hu 7%-nak, a középiskolai tanárok 6%-nak, az egyetemi nyílt napok 5%-nak nyújtanak tájékozódást. A fennmaradó 21% online sajtóportálokból, közösségi média oldalakról, hirdetésekből, egyetemi rangsorokból, televízióból, rádióból és újságokból szerzi az információkat.
Továbbtanulás motivációk
A diákok motivációi sokrétűek, de leginkább a karriercélok elérésére (22%), a választott tudományterületen való elmélyülésre (12%) és a kapcsolati háló bővítésére (12%) összpontosítanak. Emellett fontos számukra az önállósodás és felnőtté válás (10%), a gyakorlati tapasztalat megszerzése (9%) és a szélesebb munkaerőpiaci lehetőségek (8%). Egy kisebb csoport a vállalkozásindítás (8%) és a saját területen való kipróbálás (5%) lehetőségével kalkulál, míg a soft készségek fejlesztése mindössze 2%-uknál szerepel.
Külföldi továbbtanulás
Az Európa 2000 Gimnázium felmérése szerint a diákok egy része már döntött a továbbtanulás helyéről, de sokan még bizonytalanok. A felmérésből kiderül, hogy 39% nem tudja, hol folytatja alapszakos tanulmányait. 22% biztosan külföldön tanulna, 15% inkább külföldet választana, míg 12% biztosan itthon, és 12% inkább itthon választana képzést.
A külföldi célországok között a legnépszerűbb Hollandia (20%), Spanyolország (14%) és Olaszország (12%). A diákok legfontosabb motivációi a külföldi tanulásra a külföldi életélmény és a nemzetközi munkalehetőség (mindkettő 20%), valamint a nyelvi fejlődés (16%) és a nemzetközi diploma megszerzése (15%).
Legnépszerűbb hazai egyetemek
Továbbtanulás szempontjából az első három helyen az alábbi intézmények állnak: Óbudai Egyetem (1.), Budapesti Gazdasági Egyetem (2.), Budapesti Metropolitan Egyetem (3.) szerepel.
A személyes tapasztalat a legfontosabb
A diákok leginkább az egyetemi nyílt napokra szeretnének ellátogatni (22%), valamint a felvételi pontszámítás workshopokban (21%) számítanak iskolájuk segítségére, de fontosnak tartják az alumni mentorprogramokat is (16%). Számukra a Microsoft Teams, az osztályfőnöki órák és az Instagram a legkedveltebb tájékozódási csatornák. Többen jelezték, hogy szeretnének több pályaorientációs programot és nyílt napot az iskolában.
Iskolai légkör és benyomások
A diákok iskolájukat, boldog és jókedvű, cool és laza közösségként írják le. Első benyomásként a legtöbben a barátságos, családias és modern/digitális jelzőket említették, kiemelve, hogy az Európa 2000 Gimnázium egyszerre kínál otthonos légkört és korszerű, innovatív tanulási környezetet. A diákok szerint az iskola nem csupán tudást ad, hanem lehetőséget biztosít a kreativitás, a szakmai fejlődés és a közösségi kapcsolatok kibontakoztatására, így a tanulás valódi élménnyé válik.


