[HÍR] Tanári beszámoló – FAMUN 2024
Tanári beszámoló
A hazai tehetséges magyar fiatalok nemzetközi versenyeken, valamint a Magyarországot képviselő tanulók, csapatok diákolimpiákon és világversenyeken való részvételének támogatása
Ez év februárjában iskolánk diákjai részt vettek a hollandiai Farel College rendezésében egy nagypresztízsű dispután, a FAMUN 2024 ENSZ-modell versenyen. A projekt a Nemzeti Tehetség Program támogatásával valósulhatott meg.
Diákjaink kitűnő eredményeket értek el, hazájukat méltóan képviselték – számos első helyezést értek el, s intézményünk történetének legjobb nemzetközi versenyeredményét szerezték meg.
Mi vajon a sikeres versenyfelkészítés, tehetséggondozás pedagógiai háttere?
A csapat felkészítőtanára, a Bilingual Program pedagógusa, Mr. Alex Mitchell tanár úr gondolatai:
2024 januárjában a Nemzeti Tehetség Program pályázatának köszönhetően Hollandiába utaztam a FAMUN versenyre az Európa 2000 Gimnázium iskola ötfős diákcsoportjával. Nagyon nagy dolog volt, egy rangos konferencia. Igazi megtiszteltetés, hogy részt vehettem az úton és az ENSZ-modell versenyen.
Mivel Magyarországot képviseltük, szerettünk volna erősen szerepelni, és felvenni a versenyt a nagyobb európai iskolákkal is. 13 országból 300 diák vett részt a versenyen, azonban magyar diákból mindössze csak öt volt.
A pályázatot 2023 novemberében nyertük meg, több hónapot töltöttünk a felkészüléssel. Az ENSZ-modell ösztönzi a tanulók önállóságát és felelősségvállalását – így magát a konferenciát is kizárólag diákok szervezeték. Nekem főképpen felkészítőtanári és mentori szerepem volt. Szükség esetén tanácsot adtam a diákoknak, azonban a versenyfelkészülés kutatási részét a tanulók önállóan végezték.
Diákjaim briliáns fiatalok, komplex és kritikus gondolkodásra képesek, jól kidolgozott kutatási készségekkel és beszédírási technikákkal rendelkeznek. Már mélyen ismerik a geopolitika árnyalatait, az ENSZ-bizottságok működését, valamint a vitaeljárás szabályait és formalitásait. Így a felkészítő foglalkozások fókusza a már meglévő képességek versenyen való kamatoztatása volt.
„Próbaverseny”
A nagy konferenciára való felkészülés jegyében decemberben részt vettünk egy kisebb konferencián Budapesten. Itt két napot töltöttem azzal, hogy megfigyeljem az egyes diákokat a gyakorlatban. Egyes esetekben tartalomalapú segítségre volt szükség („azta, most megtámadtak a vitában, hogyan fogod megvédeni magad most és válaszolni?”), máskor pedig kommunikációs segítségnyújtásra. A diákjaimat rendszeresen emlékeztetni kellett, hogy beszéljenek lassabban, vagy hangosabban („ha úgy érzed, már kiabálsz, akkor elég hangosan mondasz beszédet!”). Amikor a dolgok félresiklottak, én voltam a nyugodt, stabilizáló tényező. Ebédnél vagy a nap végén teljes csapatként találkoztunk, hogy megvitassuk az egyes diákok különböző vitáit, és megbeszéljük a következő napra vonatkozó stratégiákat.
Mivel ebben a tanévben vagyok először MUN Director – ez ugyanis a klubbot segítő tehetséggondozó tanár neve –, hasznos volt látni egy kisebb versenyt, mielőtt a nagyobban részt vehettünk.
Jobban megértettem, hogy működik a verseny, valamint mélyebb belátást szereztem abba, mik az egyes diákok erősségei vagy gyengeségei. A versenyek között a gyakorlás és a felkészítés többnyire egyéni szinten történt, egyedi igényekkel és problémákkal foglalkozva. Mivel csak öt diák versenyzett, könnyű volt személyre szabott támogatást nyújtani.
Közös kutatómunka és egyéni felkészülés
Miután a konferenciabizottság kiküldte a témákat és az országonkénti feladatokat, egy teljes csapatos kutatómunkával készültünk. Az első konferencia tapasztalataira támaszkodva kidolgoztam egy képzési tervet, amely biztosította, hogy minden olyan helyzetre felkészüljünk, amely a verseny során felmerülhet. A diákok mindegyike mélyen megismerte a szerepét azáltal, hogy elemezték országuk legfontosabb jellemzőit; elképzelték, hogyan fog működni a verseny, beleértve a lehetséges szövetségesek és ellenségek átgondolását; és minden egyes témáról külön készültek olvasmányaikkal.
A kemény munka meghozta gyümölcsét! A küldöttségemben részt vevő öt diák közül négyen nyertek díjat.
A viták során láthattam, hogy az Európa 2000 Gimnázium diákjai magasan a többiek fölött álltak. Diákjaim mind tartalmilag, mind a szónokolás terén felkészültek voltak.
Mindannyian vezető szerepet töltöttek be a saját bizottságukban, és képesek voltak diplomáciai úton meggyőzni ellenfeleiket, hogy olyan dolgokat tegyenek, amelyeket országaik egyébként nem tennének meg. Míg más diákok csendben voltak, motyogtak vagy bizonytalanok voltak beszéd közben, addig az én diákjaim magabiztos és erőteljes szónokok voltak, akiknek ritkán kellett megismételniük magukat. A diákjaim komolyan vették a versenyt, aktívan figyeltek, jegyzeteltek és valós időben stratégiát dolgoztak ki. Mindegyikük megérezte ellenfeleik gyengeségeit, és diplomáciai tudásukat a bizottság többi tagjának befolyásolására tudták használni.
Összességében a FAMUN-versenyen induló Európás diákok magabiztosak, felkészültek és professzionálisak voltak, ami nagy sikert hozott minden résztvevő számára. Büszkévé tették iskolájukat, országukat és tanárukat!