Módszertani ismeretek
A tanulók felkészítése a csoportmunkára
- Hozzászoktatás: pár, három fős csoport, az osztály fele stb… kis feladatokat kap.
- Gyakorlás útján való elsajátítás: szabályok és sémák kialakítása: odafigyelünk egymásra, nem szakítjuk félbe. Pl. egyik tanuló beszél valamiről, a másik meghallgatja és utána össze kell foglalnia, hogy mit mondott.
- Közbelépés – intézkedés: átmeneti intézkedés, a tanárnak be kell avatkoznia, ha azt látja, hogy a csoportkohézió nem működik vagy a kitűzött tanulási célt nem tudják elérni.
A csoportnagyság
A társas és érzelmi tényezők is meghatározzák az ideális csoportméretet. 2-6 fő között lehet optimalizálni a méretet.
Lehet akár az is, hogy kialakulnak 2-3 fős alapcsoportok, de egy-egy feladathoz, projekthez akár 6 fős és változó csoportokat is létrehozhatunk.
Heterogén vagy homogén csoport?
A szakirodalom szerint a csoportok akkor működnek jól, ha heterogén csoportokat alkotnak. Azzal a kiegészítéssel, hogy homogén csoport jól teljesít ha a kiadott feladat kifejezetten új összefüggések felfedezésére irányul, valaminek a megértésére, azaz, ahol a kreatív képességeket aktívan kell használni.
A heterogén csoportok esetében azonban nem lehet túl nagy a csoporttagok között a különbség. Tehát maximum 1-2 tudásszint legyen a diákok között a különbség.
Fontos, hogy a csoportokban rendszeres szerepcserékre kerüljön sor. A csoportmunka során tantárgyakon átívelő csoportok is létrehozhatók, akik között a szerepek akár tantárgyanként is változhatnak. De azonos órán is változtatni kell a szerepeket.