A teljes digitalizáció irányába
Iskolánk évek óta halad a teljes digitalizáció irányába. Már 2 éve a humán tagozaton egységesített digitális vizsgarendszert működtetünk és napi gyakorlatunkban használunk digitális eszközöket, programokat. A reál munkaközösségen belül a matekosok emellett még a Kahn-academy rendszerét is használják.
Nagyon fontosnak tartjuk, hogy tudatosan, adatokkal alátámasztva készüljünk a nagyobb változásoknak. Az 1. ábra alapján látható, hogy az átalakulás előtt is felmértük a kollégák hozzáállását a digitális irányba történő elindulással kapcsolatban, s az adatok miatt a képzést, a gyakorlatok megosztását elsőrendű fontosságúnak ítéltük meg és az új kollégák kiválasztásának alapvető szempontja lett a kreativitáshoz, az együttműködő csapatszellem kiépítéséhez ragaszkodó tanári attitűd és az ezekkel együttjáró digitális eszközök beépítésére és alkalmazására való hajlam és a tanári módszertani megújulás igénye a változó kor elvárásaihoz alkalmazkodva.
Iskolánk diákjai ugyanis elsősorban nem elvont ismereteket akarnak elsajátítani, nem magolni szeretnének, s nem versenyistállóként tekintenek iskolánkra, hanem olyan készségeket várnak tőlünk, melyek a vállalati környezetben, vagy vállalkozóként és/vagy alkalmazottként sikeres életpályához vezeti őket.
A 2. ábra mutatja a szülők digitális iskolával kapcsolatos elvárását, a kérdőívben rákérdeztünk az eszközökre és a módszertanra is. A zöld 82-98%-os túlsúly jelzi, hogy teljes szülői támogatással rendelkezünk a digitális iskola megvalósítása kapcsán.
Eddig a Socrative.com, a Quizlet.com, a Kahoot.it, a Kahn-academy, playposit, mentimeter épült be a napi gyakorlatunkba. Mind a négy évfolyamra elkészült a kötelező lexikális keretrendszert számítógépen és telefonon is kikérdezni képes quizlet anyagunk, ami az évszámok, nevek, fogalmak, földrajzi ismeretek, versrészletek stb… elsajáttítatásában játszik kiemelt szerepet. A socrative felülete az előre elkészített röpdolgozatok, év végi vizsgák szervezésében lehetővé teszi a tanári tevékenységek egyszerűsítését, mert a program kijavítja a dolgozatokat, a kolléga pedig az eredményeket értékeli. Az 50 kérdéses év végi vizsga anyagát a munkaközösség tagjai közösen dolgozták ki, kb. 100 kérdésünk van évfolyamonként, amiből a vizsgarendszernek megfelelően válogatunk ki 50 kérdést egységesen az adott évfolyam összes diákjának. Így a tanári egyéniség, a hangsúlyok kialakítása mellett a tananyagtartalmak közös meghatározása és az együttes haladás biztosítása is fontossá vált.
A kahoot segít az órákat játékossá tenni és a tananyag feldolgozása során az ellenőrzést is lehetővé teszi, s az eredményesség érdekében versenyző diákokat motiválja az elsőség megszerzésének lehetősége is. A playposit segítségével videókat tudunk készíteni és a videókba kérdéseket, teszteket beágyazni, így a diákokat ellenőrizni tudjuk, hogy valóban megnézték és megértették-e a kérdéses filmrészletet. A mentimeterrel pedig az óra elején az előzetes tudást, a diákok motiváltságát tudjuk mérni.
A tavalyi évtől már a teljes digitalizáció felé halad iskolánk. Az igazgatónk, Papp András, lelkesen felkarolta a digitális átállás és a módszertani megújulás irányát és elkezdtük az épületek átalakítását, új wifi hálózat kialakítását és a tanárok számára laptopot biztosít az iskola. Ez év (2019.) októberétől azon diákjaink, akik a meghirdetett digitális iskolába jelentkeztek megkapták a laptopként és tabletként is használható eszközüket és a tankönyveik egy része is már csak digitálisan érkezett meg iskolánkba.
Digitális és innovációs vezetőként segítem a kollégákat a digitalizáció módszertani megújításában is. Célunk ugyanis nem digitális eszközökkel dúsított órák tartása, hanem digitális órák és digitális iskola létrehozása.
Ez nagyfokú átalakításhoz vezet a tanítás módszertanában is. A frontális munkaformák helyett a kooperatív, projekt szemléletű, csoportos, páros és egyéni munkaformákra helyezzük a hangsúlyt. Ehhez kiváló programnak látjuk és minden diák és tanár 2019. szeptemberétől már használja a TEAMS programot az egymás közötti kommunikáció és dokumentum megosztás érdekében. A TEAMS programhoz kapcsolódóan, de attól elválva is használjuk a tanítási gyakorlatban a OneNote jegyzetfüzetet, mely a digitális órák nagyszerű keretét biztosítja. Lehetővé teszi a diákok együttműködését ellenőrzött keretek között a Collaboration Space-en keresztül, ahol a tanár folyamatosan ellenőrizheti, kik, hol tartanak a munkában. De minden diáknak van egyedi felülete is, ahol az órai jegyzeteit, a közös illusztrációkat, a házi feladatokat, projekteket rendezetten kezelheti és az érettségiig megőrizheti a maga számára. A tanárok pedig a csak tanárok számára elérhető felületen előre el tudják készíteni az órai feladatokat, dolgozatokat és az adott pillanatban ki lehet osztani az óra során, házi feladatként vagy akár digitális dolgozatként is. A diákok munkáit pedig a hallgatói munka ellenőrzése segítségével gyorsan lehet ellenőrizni, értékelni.
A 3. ábra teljesen más képet mutat már, mint az első ábra. Az év eleji képzések hatására az aggódó tanári kar teljesen elfogadta a Teams és OneNote alkalmazását, gyakorlatilag nincs olyan, aki az oktatásban való szerepét megkérdőjelezné és a saját gyakorlatában elutasítaná.
A digitális eszközhasználat elsajáttítatása érdekében továbbképzéseket és bemutató órákat, felkészítéseket tartunk. Vannak jó javaslataink az bemutató órák szervezésére, a projektfeladatok értékeléséhez Rubrik-rendszert dolgoztunk ki, amelyek mind a technikai megvalósítást, mind a szóbeli bemutatást egyértelmű pontozással értékelik és ezt a rendszert a diákok is ismerik, ennek alapján tudják elkészíteni a napi gyakorlatukat.
A Microsoft Magyarország az októberi bemutató órát követően annyira elkötelezettnek látta a digitális iskola kiépítésében elért technikai és módszertani tevékenységünket, hogy mestertanári programom támogatására együttműködési megállapodást kötött iskolánkkal.
Iskolánk egyik országosan is egyedülálló tevékenysége a Bilingual program, ahol a diákok egyszerre magyarul és angolul tanulják a tananyagot (nem kéttannyelvű oktatásról van szó, mert nem 3 tárgyat, hanem a tantárgyak döntő többségét ebben a szerkezetben tanulják a diákok. Bővebben ld. www.bilingual.hu ) Ezen oktatási forma számára a digitális és kooperatív technikák alkalmazása az ideális felület, ezért itt előrehaladott állapotban vannak a digitális eszköztárral végzett tevékenységeink, s ezt bemutató napokon, nyílt napon is demonstráljuk a szülőknek, érdeklődőknek.
A tudásmegosztásban is szeretnénk élen járni, ezért tavaly egy tehetséggondozó konferenciát szervezett iskolánk, ettől az évtől kezdve pedig a Microsoft Magyarországon keresztül várunk minden érdeklődőt, akár mentorálásra igényt tartó kollégát is.
A digitális képzés érdekében minden kollégánk elvégezte a Microsoft online képzésének MIE Expert tanár léthez szükséges alapjait, ezzel a kollégák képessé váltak a fenti oktatási eszközök alkalmazására óráikon. (ezen képzések 2019.novemberében az őszi szünetben készültek el, a kimutatásukat elkészítettem, be tudom mutatni a védés során)
A DŐK, a diákönkormányzat is aktívan használja a digitális eljárásainkat, a média tagozat segítségével az iskolai programokról Facebook, web-megjelenést készítenek, aktívan hozzájárulnak a digitális és print iskolaújság és Európa híradó készítéséhez. A diákönkormányzati választás idején a kampányban a kérdőívezéstől a direkt elérésig mindenféle stratégiát alkalmaztak a jelöltek. A DÖK és egy Eramus+ pályázatunk a digitális térben jelentkező bántalmazás veszélyére és kezelésére és az etikus nethasználat lehetőségére is felhívja a diákhallgatóság figyelmét. A diákok és osztályok negyedévente lehetőséget kapnak egy iskolagyűlésen az elmúlt időszak pozitív és negatív jelenségeit is felvetni és anonim kérdőívekkel értékelik minden évben az iskolát és a tanító tanárokat is. Ezzel is a demokratikus attitűdre és a felelős döntésekre szeretnénk felhívni a figyelmüket, ahogy az iskolában bevezetett 7 szokás magatartási és személyiségformáló szokásrendszer és program is emlékezteti őket erre.
Az intézményben jelenleg van 6-8 olyan kolléga, aki örömmel fejleszti magát, kipróbálja az új eljárásokat és módszereket a többiek pedig követik az eredményeket és másolják a jó gyakorlatokat. Erre a tanári bázisra tudom építeni a program megvalósítását és bízhatok a sikerben.
Az előkészítő egy év alatt hatalmasat lépett előre az Európa2000 Középiskola a digitális oktatás és módszertani megújulás irányába. Ugyanakkor az átállás anyagi forrásokat is igényel, s a pályázatból befolyó összegből szeretnénk egy újabb tantermet felújíttatni az új módszertanhoz illő módon, s a tanároknak ugyanolyan hordozható, tabletként és a tableten tollal való írást lehetővé tevő számítógépet is biztosítani, hogy az oktatásszervezés rugalmasabban valósulhasson meg.
2020-21-es tanévtől a mostani bevezetést követően teljesen digitális iskolaként szeretnénk meghatározni magunkat és az országban egyedülálló gyakorlatot mutatunk be egyetemi képzőhelyekkel, vállalatokkal és magánszemélyekkel együttműködve.
Az egyéni utam az iskolai folyamatokban
2018-19-ben igazgatónkkal egyeztetve elkezdtem a Microsoft MIE programot. A rövidítés a Microsoft Innovative Education rövidítése, mely az egész világon a legkorszerűbb oktatási formák elterjesztését és az oktatási gyakorlat megújítását tűzi ki célul. Ebben a programban egy online kurzus elvégzése és egy szakmai önéletrajz és célok meghatározása után lehet részt venni. A kötelező részek elvégzése után egyre lelkesebben vettem részt az elméleti alapok és a gyakorlati programok elsajátításában. A magyar nyelvű anyagon kívül hamar rájöttem, hogy az angol nyelvű anyagok feldolgozása segít a programok jobb megismerésében. A kötelező 1000 ponton felül, ahogy a képzési transcript is mutatja 5000 pont feletti eredményt értem át. Ennek köszönhetően bekerültem a Microsoft Innovatív tanárok közösségébe is.
2019 szeptemberétől már nem csak egyénként, hanem iskolánk 4 fős csoportjának tagjaként is részt veszünk a tevékenységben. Az iskolai projekt team tagjai igazgatónk, én, mint szakmai-innovációs vezető, iskolánk rendszergazdája és egy új innovatív oktatás iránt érdeklődő pályakezdő kolléga.
Mivel 2019 elejére már kijelöltük a célt, hogy az egész iskolát digitális irányba fejlesztjük, ezért 2019 január elején részt vettem a Londonban a BETT SHOW-n, ami a világ egyik legnagyobb oktatási kiállítása és bemutatója. A program során nem csak a Microsoft, Google classroom jellegű programjait ismertem meg, hanem a modern oktatásszervezési formákat, a kooperáción alapuló osztályberendezés és kollaboratív oktatási módszerek együttes alkalmazására is láttunk példát.
Ezen ösztönzések hatására vállaltam, hogy az elkövetkező 5 évben az iskola egészének digitális és innovatív fejlesztésével kapcsolatos szakmai munkát irányítom és mesterprogramom fő célkitűzésévé teszem.
Ezen cél elérése egy komplex program megvalósítását jelenti, mely 3 részprogramból áll, melyek egymás mellett és egymást követően is megvalósulnak.
A rövidebb, 3 éves program első és alapvető része az iskola tárgyi környezetének megújítása a digitális és innovatív irányban. Ehhez új wifi eszközöket kell az iskola épületében elhelyezni és ezen új tányérokat komplex hálózati menedzsmenttel kell irányítani. Így lehetővé válik minden teremben az iskola kimagasló 2GB-os internetsebességének optimális felhasználása, minden diák a terem- vagy épületváltáskor automatikusan átkerül egy olyan wifi hálózatra, ahol optimális sebességgel tudja az internetet használni.
A diákok a próbaév során elsősorban telefonon léptek be programokba, s ekkor szembesültünk azzal a problémával, hogy oktatási célra nem igazán alkalmas a mobiltelefon használata, mert kicsi a képernyője és a közösségi média használat nagyon elvonja a diákok figyelmét a tantárgyi követelmények teljesítésétől. Ezért igazgató úr az angliai BETT-Show hatására elkezdte tesztelni és tárgyalásokat folytatott olyan hardvergyártó cégekkel, akik kifejezetten oktatási programokhoz gyártanak technológiát. A kiválasztási folyamat során javasoltam, hogy olyan gépet keressünk, ami képes arra, hogy a képernyőre lehessen írni, bírja a viszontagságokat és garanciája egy tanulási ciklusra, azaz kb. 4-5 évre növelhető, s helyszíni garanciaérvényesítést is tartalmazzon. A közös egyeztetések után így esett a választás a DELL digitális számítógépére, ami kis méretével, de teljes használhatóságával ideális a digitális oktatás számára.
A 2020-21-es tanév során minden beiratkozó diákunknak vállalnia kell, hogy megrendeli az iskola által elvárt eszközt, persze, ha valaki egy komolyabb készüléket akar vásárolni helyette, azt megteheti, bennünket az eszközök használhatóság érdekel elsősorban a tanórai keretek mentén.
A 3 éves részletes tervet itt nem mutatom be, mert azt külön dokumentumban feltöltöttem.
Kitekintés a mesterprogram utolsó két évére 2023-25 közötti időszakra
Az utolsó két év tevékenységét illetően részletesebb tervet nem kell és nem is lehet elkészíteni, hiszen a fenti 3 évben a sok változó miatt elképzelhető, hogy újra kell tervezni a határidőket és az előrehaladás módját. Annyi azonban az utolsó két évvel kapcsolatban kijelenthető, hogy ekkorra az iskola már gyakorlott digitális iskolaként határozhatja meg magát és más iskolák számára is be tudja mutatni módszertanát és eredményeit. Ez kitűzött célunk is, a mestertanári programban két külső intézmény is együttműködési megállapodást kötött velem, a fenti célok érdekében. A Microsoft Mo. az iskolát és engem személy szerint expert és innovatív státuszba helyezve reményét és támogatását fejezi ki a fenti célok elérése érdekében és külső segítséggel, szakmai, technikai ötletekkel, képzéssel és más iskolák, kollégák felé történő pozitív kommunikációval segíti munkánkat. Az utolsó két évben szeretnénk Microsoft bemutató iskola státuszt elérni, hogy országos hatókörű legyen iskolánk teljesítménye. Ezért iskolai rendezvényeken, konferenciákon, bemutató napokon, pedagógus mentorálási gyakorlatokon is gondolkodunk, tervezzük az előkészítésüket.
Szűkebb tantárgyam esetében pedig a Történelemoktatók Országos Egyesülete egyik vezetőjeként szeretném a történelem oktatás digitalizációját és kooperatív alapokra helyezését az egyesület közreműködésével megmutatni a szakmai közösségünk számára. Ehhez online megjelenést, videókat, jó gyakorlatokat osztok meg az egyesület weboldalán keresztül, de ha igény mutatkozik rá, akár konferencián vagy bemutató nap szervezésével kapcsolatban is várom a külsős kollégákat iskolánkba.
Ezen kívül, reméljük, hogy a pedagógusképzéssel kapcsolatban is tudunk segíteni tanárjelöltek mentorálásában, segítésében, digitális és kooperatív technikák elmélyítésében. Ebben is rendelkezünk már gyakorlattal, s nekem is voltak már mentorált tanáraim, akiket sikerrel tudtam felkészíteni és jól is érzik magukat a tanári szerepükben. A 2019-20-as tanévben is van egy mentoráltam, aki utolsó éves hallgatóként az iskolában megrendezett Tehetség Konferencia miatt jelentkezett hozzánk gyakorlatra és aktivitásával, kreativitásával nagyban hozzájárul a 3-4 év múlva megvalósítható terveink előkészítéséhez, a szükséges tapasztalatok megszerzéséhez.